Het avontuur begin - Reisverslag uit Bologna, Italië van Fen & Pien - WaarBenJij.nu Het avontuur begin - Reisverslag uit Bologna, Italië van Fen & Pien - WaarBenJij.nu

Het avontuur begin

Blijf op de hoogte en volg Fen & Pien

30 Januari 2014 | Italië, Bologna

Uitgezwaaid door Fen's ouders en broertje zijn we gistermiddag vertrokken met het vliegtuig.

Bij aankomst stond Linda al op ons te wachten. Aankomende maanden huren wij een kamer bij haar en haar man Andy. Ze wonen in een appartement, op de 9e verdieping (de hoogste) en er is super mooi uitzicht over de stad. Een stad, vol met gekleurde huizen die 's nachts overal kleine lichtjes laten schijnen. We hebben heerlijke spaghetti gegeten, netjes om onze vork gerold. ;-) Linda en Andy komen uit Florida, dus we kunnen heerlijk engels praten.

'S avonds, net toen Linda en Andy vertrokken waren, wilden we onze laptop opladen met een wereld stekker. Op het moment dat de stekker in het stopcontact ging, werd het donker. Op zoek naar de meterkast. Met mobieltjes liepen we door het huis, als een soort inbrekers, kijkend in elk hoekje, achter elke plant. Geen stop te vinden. Uiteindelijk vonden we een deur in de hal, die zat op slot. Wij op zoek naar sleutels, daar vonden we er tig van. Nadat we elke sleutel geprobeerd hadden gaven we het op. Het was 21.30, dus slapen dan maar... Uit ons bed hoorden we van buiten muziek komen. Zo richting de klassieke muziek.

De volgende ochtend vertelden Linda en Andy dat ze zeer verbaasd waren bij binnenkomst dat we ALLE licht uit hadden gedaan, toch een beetje vreemd voor nieuwkomers. Tot ook zij erachter kwamen dat de stoppen door waren geslagen. Andy heeft 's morgens de wereldstekker nog een keer geprobeerd en hops, weer de stoppen door. Hij liet toen maar meteen zien waar we ze om moesten zetten, in de kelder. Hadden we anders nooit gevonden. Ook werd verteld dat de muziek van een overdekte skatebaan kwam waar ze op een soort klassieke manier dansen/skaten, geen idee hoe we het ons voor moeten stellen.

Linda heeft ons hier rondgeleid en een aantal belangrijke zaken verteld. Zo mag je in de winkel de groente niet met blote handen pakken, daarvoor hangen er een soort plastic handschoentjes, net zo als wij die voor het tanken gebruiken. Je moet het maar weten.

Inmiddels hebben we al heeeel wat ritjes met de bus gemaakt, op goede plekken uitgestapt, op verkeerde, zittend, staand, proberend te praten met heel vriendelijke Italianen die ons heel interessant vinden omdat we een vreemde taal spreken...
We komen tot nu toe nog niet veel verder dan een paar zinnen, maar het gaat al iets beter dan in het begin ;-)

Donderdagavond werden we meteen uitgenodigd voor een small group van de kerk. Op z'n Italiaans, Cristhina, een meisje uit Miami, vertaalde voor ons, we mochten hier voortaan blijven komen maar eventueel konden we ook naar een Engelse Bijbelstudie. Daar moeten we dan nog maar even over denken.

Op zaterdag zijn we naar de markt geweest in het centrum. Overal kraampjes met hopen kleding erop, allemaal mensen trekkend en graaiend. Super leuk!
We zijn ook op het terrein van het ziekenhuis geweest. Een terrein met minstens 30 gebouwen, winkels, restaurants... Een chaos voor ons! Na heel wat rond lopen en een email sturen weten we dat wij in gebouw 4 moeten zijn. Dinsdag is onze eerste stagedag.

Zondag zijn we naar een Italiaanse, evangelische kerk geweest. Wat de dienst over ging??? Ummm, we hebben niet heel veel verstaan. Gelukkig gebruikte de dominee een powerpoint en konden we die woorden wel ontcijferen. Het zingen in Italiaans is super mooi, hoe ze de woorden uitspreken enz. Gelukkig waren er daar veel mensen die ook Engels spreken en hebben we super veel mensen ontmoet. Eén vrouw was heel schattig, ze wou graag met ons praten maar helaas ging dat niet, ze kon alleen Italiaans, toen gaf ze ons maar een knuffel. De mensen hier geven ons in ieder geval op die manier het gevoel dat ze blij zijn dat we er zijn.

Inmiddels worden we helemaal wappie van het zoenen met iedereen, zijn we in Nederland echt niet gewend, wel geven ze 2 zoeken en moet je opletten dat je aan de andere kant begint. Maar bij kennismaking en afscheid krijg je al gauw zoenen. Brr ;)

Morgen is onze eerste stagedag. Dan hebben we meer te vertellen ;-)

• 03 Februari 2014 - 20:30

Daco Bac:

He wat leuk. Een stage in Italie. Jaloers hoor op al de pizza's en pasta's die je gaat eten Succes en groeten Daco Bac

• 03 Februari 2014 - 20:36

Nicolien:

Haha bij het zoengedeelte hoor ik jullie het gewoon zeggen! Heel veel succes op stage! En hebben jullie daar nog een adres? En geniet van de andere cultuur en het andere land! Knuffeltjee!

• 03 Februari 2014 - 20:43

John En Lianne:

Wat heerlijk om te lezen! Ha,ha! We zijn benieuwd naar het volgende verslag. Succes morgen!

• 03 Februari 2014 - 20:45

Coriët:

Hoihoi, Wat ontzettend leuk om zo al wat te lezen van jullie belevenissen. Hoorde van het hartverscheurend afscheid... maar gaaf dat jullie daar zoveel beleven. Hoop dat stage ook gaat bevallen ;)
    groetjess

• 03 Februari 2014 - 20:46

Femke:

Hoi allebei!
    Leuk om te lezen!!
    Veel succes met jullie stage morgen! :)

• 03 Februari 2014 - 20:57

Evelien :

leuk jullie eerste ervaringen te lezen. Succes morgen op jullie eerste stagdag.

• 03 Februari 2014 - 21:16

Ina VOorwinden:

Heel veel succes morgen .!

• 03 Februari 2014 - 22:36

Marielle:

Woeei, spannend eerste stagedag! Vee plezier!, met alles vertalen, nieuwe indrukken opdoen,en mooie mensen ontmoeten!

• 04 Februari 2014 - 10:38

Henrieke:

Leuk om jullie ervaringen te lezen!! Heel veel succes met de stage! Geniet van alles! Liefs M&H&T

• 04 Februari 2014 - 13:20

Edwin En Alita:

Haha, echt iets voor jullie.... gelijk de stoppen door laten slaan. Kan me voorstellen hoe jullie rondsluipen! Op naar de volgende avonturen! Groeten uit t Veense

• 04 Februari 2014 - 23:34

O. Arie En T. Riet:

Hallo Carolien,

Fen , sorry, jou kennen we nog niet maar daar komt vanzelf verandering in!!! Pien..dat je nu al weg bent!! Heel veel plezier en succes met de studie! Laat je adres weten en we gaan een afspraak maken dat we eraan komen! Liefs,oatr.