ID kaart, hoofdpijn en appeltaart - Reisverslag uit Bologna, Italië van Fen & Pien - WaarBenJij.nu ID kaart, hoofdpijn en appeltaart - Reisverslag uit Bologna, Italië van Fen & Pien - WaarBenJij.nu

ID kaart, hoofdpijn en appeltaart

Blijf op de hoogte en volg Fen & Pien

08 April 2014 | Italië, Bologna

Het werken in het ziekenhuis gaat vlotjes. We mogen super veel doen, er zijn genoeg bevallingen. Helemaal top.
Tijdens de nachtdiensten is het vooral gezellig. Iedereen neemt wat eten mee, of we bestellen een pizza. Fen en ik hebben 1 nachtdienst samen gewerkt. We hadden een oerhollandse appeltaart gebakken. Hij heeft 10 minuten op tafel gestaan, toen was hij tot de laatste kruimel verslonden. Ze vonden het heerlijk, lkr zoet ;-) Ik heb het recept vertaald voor een dokter en een assistent.
Mijn begeleidster was afgelopen zaterdag jarig en ze zei: neem maar een dag vrij. Dus Fen en ik zijn lkr naar Firenze (Florence) geweest. Mooie stad met een mooie rivier, heerlijk zonnetje! Herzlich!

Bevallingsverhalen:
Bevallen kan hier op alle manieren, maar gebeurt meestal gewoon liggend in bed. Vrouwen kiezen vaak voor de bevalling of ze een ruggeprik willen of niet. De verloskundigen doen de volledige begeleiding en bevalling.
Onze begeleidsters vinden alles prima wat wij proberen. Een tijdje naast het bed, op de bal, op handen en knieën in bed. Vlak voor de vrouw begint met persen of tijdens het persen stimuleren wij de doorbloeding door een maandverband met warm water tegen het perineum te houden. Dit verminderd de kans op een scheur. We mogen dit alleen doen als de hoofdvroedvrouw niet aanwezig is. Zij houdt niet van empathie. Geen massage, geen warme kompressen, geen empathie. Gewoon zo snel mogelijk die baby eruit en dan naar de kraamafdeling. Sommige mensen kiezen voor een prive-behandeling. Wat hun verteld wordt: Pijnloze, snelle bevalling. Dit houdt in: De vrouw komt binnen zonder enige contractie. Er wordt een ruggeprik gegeven, medicatie om weeën op te wekken en dit wordt zo snel mogelijk opgehoogd. Persen met eventuele hulp van een arts die op je buik duwt en een flinke scheur door de snelle geboorte. Een top behandeling dus! Ze betalen extra geld voor een vreselijke ervaring.

Soms moeten we flink ons best doen om niet te lachen. Fen begeleidde pas een afrikaanse vrouw die getrouwd is met een kleine italiaanse man. Toen fen binnenkwam lag ze rustig in bed. Na 2 minuten kwam er een wee. Ze vloog uit bed, bij haar man op schoot. De man knalde met zijn hoofd tegen de muur. Samen pufte ze se wee en de hoofdpijn weg en klom de vrouw terug in bed. Tot de volgende wee. Ze vloog weer bij haar man op schoot en hij knalde weer met zijn hoofd tegen de muur. Keer op keer. Toen de vrouw eindelijk 10 cm had moet hij wel sterretjes gezien hebben.
Een andere vrouw was na de bevalling gehecht door een verloskundige, maar na een uur controleerde een andere verloskundige dit en zag dat dit niet goed was. Ze moest een stuk overdoen. De vrouw begon van de pijn een liedje te zingen op lalalalallala. Francesca deed gezellig mee en ondanks de pijn kon de vrouw hier hard om lachen.
We hebben al veel keizersnedes gezien. Wanneer de harttonen van de baby te diep dalen of de geboorte te langzaam gaat wordt er al snel een keizersnede gedaan. Wij mogen hierbij kijken en de baby aanpakken. Pas tijdens een middagdienst heb ik in 1 uur tijd 2 keizersnedes gezien, 1 van een baby van 27 weken zwangerschap. De baby woog 800 gram, maar ademde zelfstandig, wat een goed teken is! Daarna was het een baby van 28 weken met een hartafwijking. Hij had een groot hoofd en een opgezette buik vol vocht. De baby werd beademd en is later die dag op de neonatologie overleden.

Met het kiezen van een naam zijn mensen hier vooral conservatief. Ongeveer 40% heet Francesco, 40% Francesca en de rest: Ricardo, Tomaso, Andrea, Simone, Sara, Guiliana.

Na de bevalling wordt de baby gewassen en aangekleed. Fen hoeft alleen de baby’s waarvan zij de bevalling heeft gedaan te wassen. Ik moet alle babys wassen. Francesca zegt dan: Caroline, can you ….. Dan zeg ik: wash the baby. Dan roept zij over de afdeling: I love you, Caroline! Elke keer weer. Pas heb ik in 6 uur, 5 baby’s gewassen.

Ik (Pien) ben mijn id-kaart kwijt geraakt. Na 3 keer het huis overhoop halen hebben we toch maar besloten om aangifte te doen bij de politie. Toen we aankwamen werden we naar de juiste plek gewezen door een agent die dacht dat wij engelsen waren. De volgende agent ging opzoek naar een formulier om in te vullen. Hij kwam terug met een duits formulier, omdat wij uit Nederland komen. Toen Fen dit nog navroeg, keek hij geïriteerd en zei: jullie komen uit holland! Blijkbaar spreken wij duits in nederland ;-) Sommige stukjes zijn in het duits ingevuld, sommige in het engels, sommige in het italiaans. Toen we klaar waren gaf de agent een soort wuivend/ wenkend gebaar met zijn hand en liep weg. Wij erachter aan. Hij liep een kantoor binnen waar nog een agent was en nog 2 andere mensen. Ze keken allemaal heel verbaasd naar ons. Het gebaar betekende: jullie kunnen gaan, niet loop achter mij aan :S

Fen: 34 bevallingen
Pien: 33 bevallingen
Nog 4 weken werken en 1 week vakantie.

  • 08 April 2014 - 18:40

    Nicolien:

    Haha meesterlijk, dat verhaal van die vrouw die bij haar man op schoot springt. Ik zie het echt voor me gebeuren :). Heerlijk! Heel veel succes nog en geniet er van! Voor je het weet zijn de 5 weken om!

  • 08 April 2014 - 20:17

    Lianne En John:

    Hahaha! Echt heerlijk die verhalen. Je schrijft zo beeldend dat ik het helemaal voor me zie.
    Wel super dat jullie zoveel mogen doen zeg! Enorme ervaring.
    Hè, succes de laatste weekjes :)

  • 08 April 2014 - 20:39

    Rietje:

    Heeeey meiden!! :):)
    Ik lees iets over flink je best doen om niet te lachen..... Volgens mij zit het dan wel snor daar he?!
    En jullie zitten daar nog gezellig in italy. 34 bevallingen gedaan klinkt als best veel!! 4 weken klinkt als heeel snel!
    Veel plezier, geniet ervan en veel succes nog met alles!
    Zwaai en tot snel in belgium! XXX

  • 12 April 2014 - 22:29

    Oe Va:

    Hallo dames.super mooi verslag hoor.waar blijft het volgende verslag.sinds kort weet ik dat ik nu ook op mijn mobil jullie verslagen kan lezen en genieten. Liefs

  • 12 April 2014 - 22:29

    Oe Va:

    Hallo dames.super mooi verslag hoor.waar blijft het volgende verslag.sinds kort weet ik dat ik nu ook op mijn mobil jullie verslagen kan lezen en genieten. Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Bologna

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2014

Bijna voorbij

08 April 2014

ID kaart, hoofdpijn en appeltaart

05 Maart 2014

Op naar Sala Parto

20 Februari 2014

Zo z'n gangetje.

10 Februari 2014

Geregel(d)
Fen & Pien

Actief sinds 23 Jan. 2014
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 6834

Voorgaande reizen:

23 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: